Ako predísť nehode na ceste? Testovali sme školu šmyku SuperDRIVE

Jazda na aute je dnes nevyhnutnosťou. Napriek tomu, že má vodičský preukaz takmer každý, málokto je pripravený na krízové situácie na ceste. Ruku na srdce, v autoškole nás neučili ako ich zvládať. Ak si chcete byť na ceste istý, alebo sa nechcete báť o svojich blízkych, vyskúšajte školu šmyku SuperDRIVE.

Škola šmyku je určená pre všetkých, ktorí majú vodičský preukaz. Či už máte odjazdených 100 000 km, alebo práve začínate, vždy je užitočné vyskúšať si ovládanie vozidla v šmyku. Keď sa vám takáto situácia stane na ceste, už môže byť neskoro. Okrem toho si môžete otestovať limity vášho auta. My sme si vyskúšali školu šmyku u nášho partnera SuperDRIVE. Poldenný kurz Compact si u nás môžete kúpiť už od 69,30 eur. Absolvovať ho môžete v Pachfurthe pri Bratislave, v Trenčíne, alebo v Prešove. My sme zavítali na letisko v Trenčíne.

Teória a prax

Na Trenčianske letisko sme prišli približne o 8:40, akurát včas na registráciu, ktorá prebieha medzi 8:45 – 9:00. Všetko bolo pripravené, na stole čakali podklady a úvodný slide prezentácie už svietil na stene. Kým sa účastníci kurzu zapisovali, začali sa premietať zábery s rally pretekov. Na úvod do školy šmyku tam bolo dosť havárii, takže sme sa asi začali tematicky pripravovať :) Inštruktor však hneď vysvetlil, že si máme všímať prácu rúk pretekárov a zároveň zdôrazňoval, že fyziku sa oklamať nedá.

Začali sme na čas o 9:00 teoretickou časťou, ktorá trvala približne hodinu a pol. Dozvedeli sme základy bezpečnej jazdy – správne sedenie a riadenie vozidla, vysvetlenie rizík pri šoférovaní a praktické rady pri riešení krízových situácií, definovanie a spôsoby krízového brzdenia a podobne. Treba podotknúť, že ide o základný poldenný kurz, kde sme sa venovali hlavne krízovému brzdeniu. Ide o situáciu, keď vám do cesty zrazu niečo vybehne. V takom prípade človek reflexívne a prudko skočí na brzdu bez rozmýšľania. Kurz bol teda zameraný na to, ako sa v takýchto prípadoch správa vozidlo, čo robiť a čo nerobiť a ako sa vôbec na nepredvídateľnú situáciu dá pripraviť.

Niečo sme vedeli, niečo nie, každopádne sme sa konečne dozvedeli, ako si správne nastaviť sedenie. Znie to triviálne no drvivá väčšina šoférov (pravdepodobne aj vrátane vás) sedí a drží volant Nesprávne. Držanie volantu nás učili už aj v autoškole, napriek tomu na ceste vidíte takmer výlučne šoférov držiacich volant jednou rukou. Určite ste ich už videli: slnečné okuliare, telo v polohe ležmo, vykrivené smerom k spolujazdcovi a prevesené cez lakťovú opierku s rukou ledva položenou na vrchole volantu. Jednoducho poloha ktorá si až pýta napáliť do prvého stĺpu. „Nažhavení“ na testovanie nových poznatkov sme sa vybrali na cvičisko. Úplne prvou vecou bolo, logicky, správne nastavenie sedadla v spolupráci s inštruktorom, následne sme išli na vec.

Spoznajte svoje limity

Začali sme zľahka zahrievacím cvičením. Jednoduchým slalomom pomedzi kužele sme sa mali rozcvičiť, avšak po niekoľkých kolách, zvyšovaní rýchlostí a neustálom upozorňovaní inštruktora mi bolo jasné, že nejde len o zahrievanie. Totižto, ľudia často krát vedia, čo by mali robiť, no napriek tomu to v bežnom živote nerobia. Konkrétne ide o rúčkovanie na volante. V teoretickej časti sme si o tom hovorili niekoľkokrát, no zvyk je železná košeľa. Človek sa len ťažko zbaví zlých návykov a preto na tom treba pracovať. Veľa šoférov rúčkovalo, hoci to vôbec nebolo potrebné. Na suchu pri nízkej rýchlosti to problém nie je, no pri rúčkovaní strácate kontrolu nad vozidlom a v prípade, že sa dostanete na horší povrch sa môže volant vytrhnúť z ruky a robiť si, čo chce.

Ďalším významom tohto cvičenia bolo „vžiť si“ jazdné vlastnosti vlastného auta. V bežnej premávke, auto nedostanete do hraničných zákrut a tak neviete, ako sa auto správa. Opäť to bolo vidieť pri kužeľoch, keď sme zrýchľovali. Ani majitelia vlastných automobilov neboli vždy schopný na 100 % ovládať rýchle striedanie zmeny smeru okolo kužeľov, autá vynášalo a kužele sa búrali. Pokiaľ sa totiž nedostanete do krízovej situácie na ceste, nie ste na to pripravený a ani neviete, ako reaguje vaše auto. Už len pre túto vec by sme kurz odporúčali každému šoférovi. Pravdou je, že v niektorých západných krajinách je takýto kurz na cvičisku podmienkou pri získaní vodičského oprávnenia a dotuje to štát.

Spojka, brzda, šmyk

Zvládli sme teóriu, zvládli sme rozcvičku, prišiel čas na poriadne šmyky :) Začali sme krízovým brzdením na suchej vozovke, kde sme skúšali účinok systému ABS. Bolo to zaujímavé, pretože niektorí vodiči (musíme priznať, že na prvýkrát ani my) inštinktívne nebrzdili na plno, keď pred sebou nevideli reálnu prekážku. Až po nabádaní od inštruktora na to všetci poriadne dupli, až všetko nepripútané v kabíne lietalo. Aj toto bolo jedno z dôležitých ponaučení – pozor na ukladanie batožiny v kabíne.

Nasledovalo brzdenie na nerovnakom povrchu, teda ľavá strana na suchu a pravá na povrchu s nižšou priľnavosťou. Tu sme si ukázali, ako ABS „vynáša“ autá na povrch s lepšou priľnavosťou. Dokonca sme nesmeli držať volant a auto buď samo vyšlo na lepší povrch, alebo zastalo rovno. Ak by sme inštinktívne stočili volant, mohli sme sa dostať do šmyku. Následne sme za rovnakých podmienok brzdili za asistencie ručnej brzdy, ktorá automaticky vypína ABS. To sa len začali diať veci. Každé auto, s jedinou výnimkou, robilo hodiny ako vo švajčiarskom hodinárstve. Spomínanou výnimkou bolo auto s elektrickou ručnou brzdou, ktoré sa správa trochu inak.

Ku koncu sme si skúsili prudké brzdenie na mokrej vozovke, ktoré nám radikálne predĺžilo brzdnú dráhu. Čerešničkou na torte bol vyhýbací manéver na mokrej vozovke s krízovým brzdením. Tu sme zúročili všetky doterajšie vedomosti a zručnosti – správna práca rúk na volante, krízové brzdenie na mokre, vyhýbanie sa a zvládanie šmyku. Keďže šlo o najťažšie cvičenie, kužele sem tam lietali, no všetci sme sa dostali viac menej na hranicu svojich možností. Tomuto cvičeniu sme venovali najviac času a s skúšali sme si ho pri rôznych rýchlostiach. Získali sme tak odhad, čo ešte na mokrej vozovke zvládneme my a aj auto.

Záverečné hodnotenie

Prístup inštruktorov aj areál boli na jednotku. Vyskúšali sme si limity auta a situácie, ktoré sme chvalabohu na ceste ešte nezažili. Kurz teda rozhodne odporúčame každému, kto aktívne jazdí. Ide o základný kurz, ktorý je vlastne úvodom do bezpečnej jazdy. Vhodný je teda najmä pre menej skúsených vodičov, alebo pre tých, ktoré si nie sú istí, čo im prinesie a nechcú hneď zaplatiť za celodenný kurz. Sme ale presvedčení, že každý, kto si školu šmyku vyskúša, bude chcieť pokračovať s ďalšími intenzívnejšími kurzami. Ide predsa o bezpečnosť nás a našich blízkych. Ak patríte medzi skúsenejších vodičov a veríte si, môžete sa vrhnúť rovno na celodenný kurz. Neobanujete. Poldňový tréning školy šmyku Compact je tiež výborným darčekom pre všetkých, ktorí majú vodičský preukaz.


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Peter Blažečka

PR a Marketing Manager

Peter má na starosti komunikáciu s médiami a partnermi, ako aj fungovanie tohto blogu :) Rád píše, ešte radšej číta a zaujíma sa o najnovšie trendy v marketingu. Obľubuje futbal, cestovanie, jedlo a má slabosť na fyziku.

Ďalšie články z kategórie Testujeme: